#aajbenkyou APPS BUDAK AAJ WAJIB ADA

Assalamu’alaikum.

1. JED (Japan English Dictionary)

Kamus Bahasa Jepun-English. Ada belambak gila apps kamus jepun-inggeris, tapi kebanyakan student aaj pakai ni, style simple, boleh search dalam present, past, future tense dan tense2 yang lain. And ofcourse boleh tulis kanji nak and search kanji tersebut.

So benri, and aku cadangkan kau download, and guna apps ni.

image

2. Google Translate

Bro, jangan gelak dulu bro. Google translate dulu dengan sekarang dah banyak berubah, and trust me, translation dia pun dah bertambah tepat. 2 sebab aku syorkan.

√Kau boleh ambil gambar tulisan bahasa jepun, hightlight tulisan tu, and terus dapat maksud. Cara ni paling mantap kalau nak translate goi listo. Satu bab boleh siap 5 minit, cam tiru goi listo orang lain.

√Ada satu feature baru di mana kau highlight any words from any website, click “copy” and dia akan pops out icon untuk translate, and dia terus on the spot translate kan, tanpa kau perlu keluar daripada website tu, terbaik.

image

3. Merriam-Webster

Yang ni aku tak sure kalau ada apps lain lagi terbaik. Untuk budak2 Aaj, ni dah cukup. Kau boleh guna untuk kelas english. Satu lagi, bila kau dah search jisho untuk nihongo keluar makna english yang kau tak faham, pun boleh guna kamus ni. Aku banyak pakai untuk sebab yang kedua tu.

image
#aajbenkyou

Persoalan: Perlu ke nak beli kamus kat luar yang buku punya?

Aku jawab: Tak perlu. Sebab apps ni pun dah cukup. Lengkap sekali dengan istilah saintifik (tak semua, tapi kebanyakan istilah saintifik yang biasa pakai tu, adalah)

Leave a comment